Łukasz Kowalczyk - Vive Profit

VIVE Profit: Szybkie i elastyczne zmiany będą najważniejsze

Kolejny lockdown za nami, a sytuacja epidemiologiczna w kraju nadal jest niestabilna. Społeczeństwo przez praktycznie rok życia w czasie pandemii nauczyło się lepiej organizować swój czas w zaciszu domowym. Dotyczy to również rozrywki. Kino, siłownia, restauracja – to wszystko nie kojarzy nam się już wyłącznie z wyjściem „na miasto” – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Łukasz Kowalczyk, Zastępca Dyrektora Sprzedaży ds. B2C sieci VIVE Profit.


Łukasz Kowalczyk, VIVE Profit: W tej sytuacji oraz w perspektywie niepewnej dla branży przyszłości zmiana oferty rozrywkowej centrów handlowych jest koniecznością. Niestety dla wielu jej przedstawicieli będzie to oznaczać znaczne utrudnienia i co za tym idzie ogromne straty, które sprawią, że część oferty zniknie.

Dzisiejsze społeczeństwo zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz przestrzeganie restrykcji z nim związanych. Rozrywka musi więc być podawana w takiej formie… Ograniczenie liczby osób, zachowanie dystansu społecznego, łatwo dostępne środki dezynfekujące – to zaledwie podstawa, która będzie musiała być podparta dodatkowymi aspektami wzbudzającymi zainteresowanie konsumentów. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się być atrakcyjna oferta cenowa, jednak biorąc pod uwagę straty w 2020 r. nie jest to już tak klarowny wybór. Wiele firm stoi na skraju bankructwa, gdzie jest zmuszona zawyżyć swój cennik usług/produktów, aby w ogóle funkcjonować.

Ponadto już teraz da się zauważyć związek wielu branż – a zwłaszcza turystycznej (np. „Zaszczep się i leć z Ryanairem”) – z prowadzonymi szczepieniami przeciwko COVID-19. Myślę, że odbije się to również na centrach handlowych oraz proponowanej przez nie ofercie rozrywkowej, co może okazać się wymagającym przedsięwzięciem zarówno dla samych centrów handlowych, jak i ich klientów.

Dotychczas w żadnym wcześniejszym roku, tak duża ilość wiedzy nie została przekazana on-line i nie doszło do tak wielu wartościowych spotkań bez realnego widzenia się w cztery oczy. Nie wspominając o np. koncertach, sztukach, debatach, które również przeniosły się w znacznej części w środowisko on-line z wirtualną publiką. Pandemia już całkowicie zmieniła branżę eventową, która robi, co może, aby choć w części zagwarantować ludziom doznania sprzed epidemii.

Powrót do normalności w kwestii rozrywki eventowej powinien być priorytetem dla centrów handlowych i biorąc pod uwagę okres szczepień, który daje nadzieję na względny powrót do tego stanu, już teraz powinny one planować tego typu wydarzenia na bliższą i dalszą przyszłość. Społeczeństwo jest głodne tego typu doznań, czemu dają wyraz ankiety i opinie, w których odpowiadają na pytanie – „czego najbardziej brakuje Ci z okresu przedpandemicznego?”. Myślę również, że ludzie zadowolą się skromniejszą oprawą tego typu wydarzeń w początkowym okresie, ponieważ już pójście na kameralny koncert lub pokaz mody będzie dla nich swoistym rarytasem.

Proces odbudowywania odwiedzalności i poziomu sprzedaży sprzed pandemii będzie bardzo żmudny i wątpię, aby udało się odrobić te straty w tak krótkim okresie jak rok 2021. Uważam, że ten rok niestety nadal będzie stał – w mniejszym lub większym stopniu – pod znakiem pandemii, a co za tym idzie nie zniknie m.in. zmniejszone zaufanie społeczne, czy oszczędność wśród ludzi, które to mają bardzo duży wpływ na wspomniany proces odbudowy.

Centra handlowe muszą przede wszystkim nieustannie obserwować rynek i dynamiczną reakcję klientów na zmiany. To szybkie, elastyczne zmiany będą najważniejsze – w kwestiach bezpieczeństwa, oferty i wielu innych. Pozostanie w tyle, choć na chwilę, może spowodować przejście klientów do konkurencji. Trzeba pamiętać również, że zmiany muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi rządowymi. Chwilowy zysk, który nie będzie zgodny z obowiązującym prawem, przerodzi się w ogromne straty i zszargany wizerunek PR-owy. Nic tak obecnie nie zaboli przedsiębiorców, jak stracone zaufanie wśród klientów – podkreśla Łukasz Kowalczyk z sieci VIVE Profit.


Banner-sesja-fotograficzna-centrum-handlowego

Źródło: VIVE Profit

Fotografia: VIVE Profit

Data publikacji: 4 marca 2021