Andrzej Jaworski Prezes VRG SA - magazyngalerie.pl

VRG S.A.: Ważna jest elastyczność danego najemcy i jego otwartość na dialog

Naszą branżę bardzo silnie dotknęły kolejne zakazy handlu w galeriach, wprowadzane w ostatnich 12 miesiącach. Dlatego dziś szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo – zarówno naszych pracowników, jak i klientów – podkreśla w rozmowie z redakcją Magazynu Galerie Handlowe Andrzej Jaworski, Prezes Zarządu w VRG S.A.


Andrzej Jaworski, VRG S.A.: Po zniesieniu obostrzeń i otwarciu centrów handlowych zanotowaliśmy wzrost ich odwiedzalności. Kolejna fala i kolejne lockdowny nie tylko nam, ale całej branży podetną skrzydła. Liczmy na to, że program szczepień i przestrzeganie reżimu sanitarnego w galeriach sprawią, że pozostaną one bezpiecznymi miejscami i nie będzie uzasadnienia dla tak drastycznych ruchów w przyszłości. W pandemii przekonaliśmy się też, jak ważna jest elastyczność danego najemcy i jego otwartość na dialog. Od roku jesteśmy praktycznie stale w negocjacjach z naszymi partnerami. To jak układa się dana relacja to efekt w zasadzie głównie tego, na ile bylibyśmy w stanie w tym trudnym czasie spotkać się w pół drogi.

Abstrahując od Covid-19, niezmiennie ważna pozostaje lokalizacja. Kluczowy jest potencjał generowania obrotów na odpowiedniej marży. Dlatego interesują nas wyłącznie miejsca z dobrym potencjałem. Dotyczy to samego centrum handlowego, jak i lokalizacji w nim.
W odpowiedzi na zmianę otoczenia biznesowego, przeformatowaliśmy praktycznie każdy obszar naszej działalności. O ile wcześniej VRG rosła przez regularny przyrost metrów kwadratowych, od 2020 roku (po wybuchu pandemii) skupiliśmy się na optymalizacji sieci w oparciu o kryterium rentowności poszczególnych sklepów. Uczymy się na doświadczeniach trudnego 2020 i wprowadzamy wiele innowacji operacyjnych. Postawiliśmy na rozwój e-commerce i omnichannel.

Jednocześnie widzimy, że klienci coraz chętniej wracają do zakupów w offline. Po otwarciu salonów w maju 2021 traffic klientów jest zdecydowanie większy, niż w momencie powrotu sprzedaży do salonów po lockdownie w 2020 roku. Obserwujemy zadowalającą konwersję – klienci, którzy przychodzą do salonów, są bardziej zdecydowani na dokonanie zakupu. Dlatego nieustannie pracujemy nad rozwojem sieci, który dziś oznacza nie tyle kolejne otwarcia, ile prowadzone jednocześnie projekty zamknięć, otwarć i modyfikacji sklepów, w tym rozwój nowych konceptów. W tym i przyszłym roku istotne miejsce na mapie ekspansji ma Wólczanka, którą otwieramy właśnie w nowym koncepcie. Pierwszy sklep Wólczanki o powierzchni 119 mkw. otworzyliśmy w maju w Krakowie. W 2022 roku zakładamy otwarcie 10-15 sklepów Wólczanki. Raczej nie będą to nowe lokalizacje, a zamiany mniejszych sklepów na większe. Natomiast w dalszym ciągu będą powstawać sklepy franczyzowe Wólczanki, o powierzchni od 30 mkw. do 50 mkw. w mniejszych miastach.

Najlepszy obiekt handlowy to dla nas taki, który jest dostosowany do potrzeb klientów, taki, który jest w stanie zaprezentować całą kolekcję, lub przynajmniej jej flagowe elementy. Pandemia Covid-19 przyspieszyła obserwowane od kilku lat zmiany nawyków konsumenckich. E-commerce nigdy wcześniej nie radził sobie tak dobrze. Przy czym pamiętamy, że w przypadku naszego asortymentu, na który wciąż w dużej mierze składają się ubrania formalne, klienci chętniej przychodzą na zakupy do salonów stacjonarnych. Jest to głównie podyktowane chęcią kontaktu z obsługą i przeżycia doświadczenia zakupowego. Dlatego na pewno nie będziemy nigdy firmą skupioną wyłącznie na e-commerce. Naszym celem jest omnichannel – rozumiany jako zdolność budowania jak najlepszego doświadczenia klienta w kontakcie z markami niezależnie od kanału, albo raczej w wyniku połączenia możliwości wielu kanałów, którymi dysponujemy.

Marki VRG S.A. są znane i rozpoznawalne na polskim rynku, a Grupa od wielu lat współpracuje z centrami handlowymi. Jesteśmy stabilnym najemcą, który cieszy się zaufaniem, dlatego staramy się dbać o partnerską relację i wypracować warunki odpowiadające obu stronom.Andrzej Jaworski,VRG S.A.


Sesje fotograficzne sklepów - Impatient Studio

Źródło: VRG S.A.

Fotografia: VRG S.A.

Data publikacji: 26 lipca 2021